Jag hade inte kopplat det till mina p-piller förut, men min väns historia fick mig att fundera om där fanns ett samband. Äter mer och sugen på något hela tiden.lite smått som molande mensvärk till och från under dagarna. Jag satte in min jaydess i januari. Nu, efter några månader, har jag börjat få ovanligt mycket flytningar, känner mig ofräsch och har inte bytt partner (både jag och min partner har testat oss för könssjukdomar). Fattar inte att det är det enda som rekommenderas på Ungdomsmottagningen. Jag satt in min Jaydess för lite över ett år sedan och det tog runt 6 månader för min kropp att vänja sig med den. Följer tråden då jag själv funderar på att sätta in Jaydess. Är det någon som har blivit blödningsfri med jaydes? Har aldrig sett så mycket blod någonsin. Tänkte att även jag kan bidra lite. Hon menade att den var mindre och mest lämpad för kvinnor som inte har fått barn. Men inte alla får ju besvärliga blödningar av kopparspiralen, och har du tur så är du en av dom som inte får det.. Vill höra från fler med erfarenhet av koppar/hormonspiral, Fler tjejer på familjeliv måste väll ha haft hormon/kopparspiral, Jag har hormonspiral och har inte gått upp ett gram snarare tvärtom. Jaydess anbefaler vi til unge kvinder, der endnu ikke har født. Googlade på Jaydess, alltså spiralen jag har och hittade ett blogginlägg, som folk svarat på i tre år, just för att det säkert pratas så lite om […]. Om du upplever humörförändringar och symtom på depression ska du snarast möjligt kontakta läkare för rådgivning. Hej! Hur går det? En vecka efter, första dagen var värst sen var det bara lite mensvärk typ.. Men jag vet inte alls om det är värt det. hoppas ni alla fina hittar nått som passar er. Tror att mensen kan vara på G och än så länge är humöret inte värre än vanligt strax innan mens. Hoppas det ordnar upp sig för dig! Det gjorde inte alls lika ont att sätta in Jadyness som det gjorde med Mirena. Jag blöder också mycket normalt sett och tyvärr blödde jag ännu mer och hade mellanblödningar för jämnan så jag bytte till Levonovan istället. Har haft den två gånger tidigare och var väldigt nöjd. Det finns betydligt mer att läsa om den på engelska sidor. Men jag vet inte om jag orkar mer. Är totalt slutkörd av trötthet.. Vet inte om det beror på spiralen men har inget annat att ‘skylla’ på.. Min kommer nog åka ut rätt snart. Då delar vi oro. Jag har problemhy och en vecka före mens så har jag fick mycket finnar i ansiktet. Jag ska sätta in en Jaydess om några dagar och oroar mig också för vissa biverkningar, men jag är mer rädd för humör- och utseendeförändringar. Den kostar 1000 kr och håller i 3 år. Funderar på att sätta in en Jaydess, men har läst på en del forum och det några som skriver att killen känner trådarna och att det för vissa gör jätteont… Är detta någonting som ni varit med om? En hormonspiral ger ett mycket säkert skydd mot graviditet. Petter restaurang åre. En del spiraler ska bytas vart femte år och en del vart tredje år. Kopparspiral som akut preventivmedel efter oskyddat samlag. Jag har också satt in Jadyness spiral idag och håller med om att det inte finns mycket information om det på nätet. 7 Hormonspiral Och Viktuppgång. hormoner! Någon som har testat Jaydess och skulle vilja dela med sig om erfarenheter? under de första sex månaderna hade jag också ont och allting dröjde längre än vanligt, smärtan börja tidigare och sånt. men som sagt de alla e vi olika. Kanske att humöret har påverkats lite men ingenting som har märkts mycket! Ska bli spännande att se hur första mens blir. Jag satte in min Jaydess idag och det gjorde ont under insättningen, mensvärk x10. Hej! Jag får plötslig huvudvärk från och till, men den sitter bara några sekunder/minuter. Hyn har inte heller varit toppen den senaste veckan, nu precis innan jag fick min mens. gång per år. Jag har inte ont i brösten eller känner mig sjuk. Men sen läser jag i forum att många går upp mot 10 kg?? Förstått att man blöder mer men hellre det än att må psykiskt dåligt! Contents: UTEBLIVEN MENS KOPPARSPIRAL - ta bort oljefläckar på tyg. I klinisk praxis användes amitryptilin (Saroten) eller generiskt topiramat, men även natriumvalproat (Ergenyl). Någon som upplevt samma? Varje blisterkarta innehåller 24 vita tabletter, som också kallas aktiva tabletter, och 4 gröna tabletter, som också kallas placebotabletter och som inte innehåller någon aktiv substans. Varit på väg att åka till akuten två gånger pga. Hej! Är ganska orolig över hela acne och nedstämnings grejjen som man kan få.. och en liten bonus fråga: tror du/ni att det kan vara.möjligt att jag kan slippa lindrigare undan då jag ätit p-piller och don funkat relativt bra (förutom nu då dom plötsligt började bråka med min mens..). Ska ta kontakt med gynokolog men ville fråga om ni har liknande erfarenheter? Jag gav kopparspiralen en chans och för två veckor sedan satte jag in en jaydess. Men att den innehåll idrott sätt samma mängd hormoner. Mitt håravfall avstannade när jag slutade amma så det var nog enbart kopplat till graviditeten. Ett andrahandsmedel för migränprevention behövs då endast 50 - 70 % har effekt av betablockerare. Ahlgade 51, 2 4300 Holbæk Tlf. Jag börjar bli mäkta trött på det men bm tyckte att jag skulle låta det gå sex månader innan jag tog beslut om att ta ut den. Har sedan dess haft mkt mer utdragen mens, varar i ca 10 dagar. Mot slutet fick jag ont vid ägglossning, kunde inte stå rakt. Någon här med liknande problem…? Något som stör mig ofantligt mycket dock är ökade flytningar och dålig lukt. Har varit till BM och haft ”doftprov”, hon upplevde inte att det var något bakteriellt, enbart en form av obalans i PH:t. Men det hjälper ju inte mig. För att du ska kunna vara delaktig i din vård och behandling är det viktigt att du förstår informationen du får av vårdpersonalen. Skydda din utrustning vid åska - Guide - Support - Privat - Startpage Detta brev har skickats ut till Fröjel Fibers medlemmar av Erling Malmros. Skeptisk men tänkte jag provar . För . « Mirena hormonspiral. Jag hade värk i flera veckor, och panikångest över att jag hade ett främmande föremål inom mig. Jag valde då kopparspiralen. Första veckan så tyckte jag att jag var piggare och mådde bättre, men idag mår jag dåligt. va deprimerad och mådde illa och var yr konstant. Har inte ens tänkt på att mitt deppande kunde ha med spiralen att göra. Jag blir påverkad av p-piller riktigt rejält, även av kopparspiral för då blödde jag extremt så jag var tvungen att använda den största tampongen och även Binda, men då förlorade jag massa energi pga mycket mens. Dag 4; vanlig flytning. Hur har du haft det? Jag mår som om jag vore gravid, såååååååå illamående Det finns hormonspiraler i tre olika styrkor och två olika storlekar. Jag satte in Jaydess här den 17 Mars 2014. När spiralen väl är på plats ska den inte kännas. Jag hade Levonova i 3 år. Jag blev gravid trots att jag hade spiral. Gick raka vägen därifrån till skolan och körde tentaplugg hela dagen, fyllde på med Ipren och alvedon var fjärde timme i förebyggande syfte så kände ingen smärta. 1177 Vårdguiden är en tjänst från Sveriges regioner. Tänker att jag behåller den 1 månad till för att utvärdera…men är jag fortfarande lika gråtmild och tycker att mitt doftsinne är påverkat så ska den UT. Hej allihopa 27.10.2020. . Mirena®, Kyleena™ og Jaydess® hormonspiral ved mislykket innsetting Med aksept fra helsemyndighetene kan Bayer AS erstatte mislykkede innsettinger av hormonspiral for at pasienten skal få en mest mulig hensiktsmessig behandling. Återkommer kanske med uppdatering om några månader. Hormonspiral passar för dig som vill ha ett mycket säkert skydd men som inte vill behöva komma ihåg att ta ditt läkemedel varje dag, som t.ex. Men hittade hit. Det är nog den värsta biten faktiskt bortsett sexet, men det var ju också första gången bara. Går det över? Vill även tillägga på din kommentar att endast skydda sig vid ägglossning vilket jag även testat vilket slutfade i en graviditet och abort. Känner att jag vill lugna lite då det inte är roligt att googla och bara läsa massa hemskheter – jag var livrädd för ca 2 veckor sedan då min spiral skulle in – främst för insättningen och helgen som följde. Har även haft urinvägsinfektion 7 ggr sen april men jag vet inte helt om det kan vara spiralen som påverkar. Blöder väldigt lite, trosskydd räcker, men blödningen håller på ganska länge. Jag har själv kämpat med att hitta ett preventivmedel som funkar men det känns verkligen hopplöst. Svårt det här .. vet varken in eller ut Men jag vet i vilket fall att vi inte vill ha fler barn nu, det räcker med 2 små liv. Jippi tänkte jag, men icke! Nej, tjejer – jag blir lite ledsen över vad vi utsätter våra kroppar för. Det var upptagningen som vi testade om det var själva piller som gav bekymmer med svullnad och viktuppgång. Hej! Min mens är väldigt oregelbunden så p-dator fungerar inte heller. Tack för ditt svar! Jag tycker att det känns som att den är påväg ut :S men det kan inte hända va? Jag har också varit tankspridd och gjort konstiga saker som att jag glömde bildörren öppen på en parkering när jag gick och handlade t ex. Men så brukar det ju kunna vara med alla typer av hormonspiraler vad jag förstått. Ska sätta in den om en vecka.. Hoppas bli av med mensen helt till slut för att ev huvudvärken ska försvinna också. har som sagt pågått i 3v, vet om att det kan vara jobbigt i några dagar, till och med en vecka, men snart en månad..? Har riklig mens annars, har även testat kopparspiral och då var det galet!! Så har nu bestämt mig. Hoppas det löser sig för dig! Men det vi . © 2003-2021 - All rights reserved Har inte märkt något på mitt humör, jag brukar vara känslig för hormoner annars. Det är min rekommendation. Däremot fäller jag massor med hår men det beror nog snarare på att jag precis håller på att fasa ut amningen. Du har möjlighet att få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Och även om det var bättre än den rikliga så var det lite besvärande, är mer av en allt eller inget person. Mirena/Kyleena/Jaydess ersättningsblankett (rekvisition) kommer att vidaresändas till Broapoteket, som är det förstahandsval eftersom den kliniska erfarenheten är begränsad. Just nu är det samma känsla i kroppen som när jag gick på p-piller med hormoner. Vet inte vad det beror på. Ps. Jag satte in min Jaydess för lite mer än två veckor sen och jag har haft röda flytningar sedan dess, det räcker med trosskydd, men börjar ändå bli lite trött på det. Gäller hormonspiral och då specifikt lilla (Jaydess, 3 år) vs stora (Mirena, 5 år). Visanne är ett relativt ”starkt” hormonpreparat med hög dos, men jaydess stressar mig ändå. Jag är nyfiken på hur det går för er? Det skulle ta ca 6mån för allt att stabiliseras, men det har det inte riktigt gjort. Har inte haft mellanblödningar. Det er samme type hormon som det, der findes i minipiller. Jag funderar på att skippa allt det här med hormoner! I värsta fall kan spiralen hamna snett eller bli utstött, vilket kan göra ont. Artikel senast uppdaterad: 20. Min kropp behövde några månader för att vänja sig dock. Blödde konstant i 4 månader för att sedan bli normalt i 2 månader. Och ett fungerande sexliv utan oro och försiktighet känns viktigt för vårt förhållande, kanske ännu mer nu under småbarnstiden då det inte finns mycket tid och ork över för varandra. Men, på senaste tiden kan jag och min sambo inte ha samlag då han känner trådarna! Mitt (enligt mig) stora problem är att jag börjar blöda dagen efter jag och min kille haft sex, VARJE gång?! Just nu med tanke på hur jag mår vill jag verkligen ta ur den (japrydess) för jag känner mig sjuk pga att jag får en sån huvudverk, koncetrations problem,yr. Hej Maria! Gjorde ont. Men hör med de som satte in den de borde veta hur man går tillväga. Är dock mer rädd för hur den ska påverka mitt psyke på lite längre sikt. Åt p-piller innan, Yasmine, vilket fungerade toppen i flera år. Min mens skulle börja den dagen jag fick spiralen, men började först tre dagar senare. Fortsätter på denna tråden eftersom den fortfarande uppdateras av töser med funderingar på/erfarenheter av hormonspiral. När jag ringde barnmorskan och berättade om hur dåligt jag mår över spiralen så sa hon: – håll ut, det blir bättre, ge det 6 månader innan du tar ut den. Ibland kan jag även känna spiralen där inne, om jag sitter eller rör mig på ett visst sätt. Jag har fortfarande små blödningar och innan min förra mens var jag på ett uselt humör, deprimerad till och med, svårt att veta hur stor roll spiralen spelar för humöret dock. Första gången fick vi avbryta för det tog stopp. Under detta året har jag gått upp 10 kg, har absolut ingen sexlust och har deppat rätt mycket. Ska inom kort gå och lägga in jaydess och har känt att det varit lite knapert med informstion här på nätet om den.. iaf, hur hqr det gptt för dig/er nu? Har även fått väldigt lång cykel, ca 28-32 dagar. Efter en vecka började jag blöda och har gjort det sedan dess, mer eller mindre. Men jag har absolut inte ont längre och har absolut inte varit i närheten av att åka till akuten. Senaste mensen jag hade var konstig, trådig? Bytte du från jaydess till jaydess? Själva insättningen var inga problem och gick ganska snabbt, det kändes men det gjorde inte ont. Humöret känns stabilt. Jaydess eller annan spiral är mitt sista hopp, men jag är så rädd för det psykiska illamåendet igen. Är väldigt yr till o från samt har domningar i höger underarm o hand. Det var inte ett lätt beslut det här med preventivmedel. Gjorde det ont att sätta in den? Har jobbig pms o hade kopparspiral innan (blödde massor så den gled till och med ner och hamnade fel så jag fick därför ta bort den) hur går det för alla er som har spiralen och har någon tagit bort den och börjat må bättre? Beror det bara på spiralen eller har det något att göra med hur den sitter? Jag har skrivit tidigare gällande Jaydes (2014_september). (Över 99 procent). Fy det låter hemskt alltihop. Det är återkommande och jag vet såklart inte om det har med spiralen att göra som vanligt…, Hej! jag satte in min jaydess i 19 oktober 2015, hade innan pstav och mådde fruktansvärt dåligt av den. Allt detta har skett från det att jag satte in Jaydess. Hoppas denna info kan va till hjälp för någon annan! Jag vände mig till min barnmorska som inte ens kunde se trådarna (hände både vid min efterkontroll och när jag gick dit igen) och tyckte det vore konstigt att han ens kunde känna dem. .när jag tog ur den gick jag ner allt på ca 5 veckor. Då rekommenderade barnmorskan jaydess, jag va Sen efter hade jag som en extrem mensvärk, och den satt i ca 3-4 dagar, sen har det börjat avta mer och mer. Var i går till kiropraktikern för min onda rygg. Hoppas det är en nyttig information till er.=]=], Hej! Ska i samband med uttagandet sätta in en kopparspiral istället. Det ända som oroar mig är de förbannade tråden som kommer med på köpet. Min barnmorska sa att jag kanske behövde en spiral med mer hormoner. Hur mycket spiralen spelar in vet jag inte. Spiralen kan sättas in direkt efter en abort eller förlossning, men vanligtvis görs det tidigast sex veckor efter förlossningen. Dock med tanke på hur jag reagerat på pspruta och hur. Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra. Jag har inte haft ont eller mensvärk sen förra inlägget så det var bara de första dagarna jag hade det. Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Så jag får hoppas på en annan månad helt enkelt. Ursäkta den privata frågan men har sexlivet påverkats? Tång-greppet kändes inte alls, men blödningen direkt efteråt var riklig (trosskydd räckte inte, men vanlig binda var tillräckligt.) 12 Oct 2010, 20:37. Mvh Malin. Att sluta tvärt kan ge olika besvär, så som yrsel, illamående mm. Hyn har blivit lite fetare, men inga finnar. bara jag slipper ha samma uppstart som med den förra. Jag har tidigare haft Mirena hormonspiral (den större med mer hormon) men bytte till Jadyness idag. Preventivmedels påverkan på dina resultat är något många undrar över. Nu är det så att jag misstänker graviditet, fick ett symptom som varade i cirka 10 minuter i med och dagen efter visade det gravid med cirka 3 minuter. Deppet kommer nog av att jag dragit ett tungt lass här hemma då min man jobbat sent och rest mycket. Efter det värkte det då man satt i vissa ställningar i ett par dagar. BM rekomenderade den eftersom jag inte är så duktig på att ta p-piller samma tid varje dag. Ursäkta för ett sluddrigt och felstavat inlägg men var via telefonen. Hoppas det går över snart. En vecka utan hormoner - Petra Tungården - Metro Mode Ta del av en unik fortbildning om hormonspiral hos män, och få ökad kunskap om symtom, diagnos och behandlingsalternativ. Film om att få en kopparspiral eller hormonspiral insatt. Jag har en långvarig depression i ryggen och nu har jag så mörka tankar, så jag blir rädd för mig själv, är orolig, gråtfärdig, känner mig så apatisk och har hemsk ångest. Höll på att kräkas av smärta när dom satte in den och hade ont i två veckor efter det. Var lite orolig över att använda tampong eftersom jag såg framför mig hur den skulle kunna fastna i trådarna, men jag har kommit över det nu, bara man tar det lite försiktigt så. De flesta är nöjda med spiralen även om det finns några få som fått jobbiga biverkningar. Du kan ha spiral även om du aldrig varit gravid. Ligesom med disse modeller svinder endometriepåvirkningen i løbet af de 3 første cykli efter udtagning af IUD'en, og spiralen medfører ikke forsinkelse for opnåelse af graviditet. Blev bättre med huvudvärk men stog inte ut med att blöda flera veckor i sträck så jag slutade med allt eftersom mina slemhinnor även blev sköra. Har inte haft några migränkänningar på väldigt länge. Fick sjukt mycket sexlust första 1,5 veckan (!). Så kör naturligt istället. Kanske tappar jag mer hår, men det är svårt att säga. Jag hade mens i början, men ingen sedan ett år tillbaka. Har du däremot ont när spiralen suttit på plats i mer än två veckor ska du kontakta en barnmorska eller gynekolog. Sen dess har jag dock varit fri från blödningar, men jag känner av lättare mensvärk till och från, har dock inte ens gått en månad än. Har även en rejäl huvudverk (migrän), mindre sexlust, fet hy. Sen återkom smärtan vid ÄL & mens. Jag hade vid den här tiden under flera år haft humörsvängningar som gick från uppåtperioder till nedåtperioder. Du får sedan själv hämta ut spiralen på ett apotek och ta med den till den som ska sätta in den. Om jag hade vetat hur ont det skulle göra hade jag låtit bli. för det är ni värda. Efter månad så till slut orkade jag inte och tog ut den. blödde du något efter att du hade satt in den?